23 de setembre del 2013

Un Darwin més enllà del científic

Aquest estiu vaig tenir la oportunitat de veure una pel·lícula que em va arribar a l'ànima, si és que en tinc. Potser no és molt bona i té, a estones, un aire un punt folletinesc, però parla d'un dels meus personatges més admirats en el seu vessant més humà. 

Es tracta de Creation, dirigida l'any 2009 per Jon Amiel i interpretada en els seus principals papers per Paul Bettany i Jennifer Connelly. Bettany és Charles Darwin i Connelly, la seva esposa Emma. Un altre personatge important és Annie Darwin, la filla més estimada pel gran naturalista i que va morir amb només 10 anys.

La trama es centra fonamentalment en dues de les angoixes de Darwin: els seus dubtes davant la publicació de l'Origen de les espècies (en part per por de ferir la sensibiltat religiosa de la seva dona) i la mort de la seva filla, que s'atribuïa en part pel fet que Charles i Emma eren cosins.

Encara que alguns fets o personatges potser no estan del tot ben retratats (pel que jo sé, però, de la biografia de Darwin, molt del que s'hi descriu és correcte) i potser es pinta un Darwin excessivament tormentat, el nivell de detall tan britànic i les esplèndides interpretacions ho compensen, al meu entendre. La nena que fa d'Annie és tan encantadora que és impossible no estimar-la com ho va fer el seu pare:

"We have lost the joy of the Household, and the solace of our old age:— she must have known how we loved her; oh that she could now know how deeply, how tenderly we do still & shall ever love her dear joyous face. Blessings on her."  

Charles i Annie Darwin, complicitat
La pel·lícula es pot veure en VOSE en aquest enllaç de vimeo.

Una aproximació, doncs, més assequible que qualsevol biografia al gran savi de Shrewsbury.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada